• Podziękowanie

• Drodzy Rodzice, serdecznie dziękujemy za Waszą współpracę z Radą w tym roku szkolnym. Dzięki Waszemu zaangażowaniu udało się zrealizować wiele pomysłów i działań na rzecz naszych dzieci. Na stronie internetowej SP5 znajdą Państwo zakładkę „Rada Rodziców”, gdzie w najbliższym czasie umieścimy rozliczenia tegorocznych wydatków. Jeszcze raz serdecznie dziękujemy za pomoc i życzliwość oraz życzymy udanych, bezpiecznych wakacji. Do zobaczenia w nowym roku szkolnym!

Szkolna Rada Rodziców

•  Szkolny Turniej Gry w Warcaby   klas drugich i trzecich  5 stycznia 2023 r.
          • Szkolny Turniej Gry w Warcaby klas drugich i trzecich 5 stycznia 2023 r.

Do Turnieju z klas 2 i 3 zgłosiło się 12 dzieci.

Lista uczestników:

kl. 2a: Radosław Gębołyś, Leon Kulka.

kl. 3a Aleksander Konderski, Mateusz Czech, Szymon Połujański, Martyna Małkiewicz, Amelia Wróbel, Julia Maciejny.

kl. 3b: Nikodem Sikora, Kryspin Hereda, Alina  Vlasova , Patrycja Kosek.

Wyniki Turnieju:

I m Martyna Małkiewicz     3a

II m Patrycja Kosek      3b

III m Aleksander Konderski  3a

IV m Kryspin Hereda            3b

Gratuluję  zwycięzcom oraz pozostałym uczestnikom Turnieju.  Miłośników gry w warcaby zapraszam za rok.

Organizator: Aleksandra Banaś

•   DZIEŃ DZIECKA W KLASIE 1B

Dnia 2 czerwca odbył się w klasie 1b Dzień Dziecka. Z wielką radością poszliśmy na plac zabaw na MOSIR, gdzie świetnie bawiliśmy się. W drodze powrotnej była kolejna niespodzianka – poszliśmy na pyszne lody. Prawdziwa atrakcja czekała na nas w szkole. Wzięliśmy udział w warsztatach UNIKIDS. Samodzielnie zrobiliśmy plastyczną masę , dmuchaliśmy balony i formowaliśmy ciekawe rzeczy. Zabawa była wspaniała.

Długo będziemy pamiętać ten dzień.

• WYCIECZKA KLASY 1B NA DĘBOWIEC

15 czerwca uczniowie klasy 1b pojechali na wycieczkę na Dębowiec.

Zebraliśmy się wszyscy koło szkoły. Pani przypomniała nam jak mamy zachowywać się w autobusie i pojechaliśmy w kierunku Bielska – B.

Dojechaliśmy na parking pod Dębowcem i wyruszyliśmy pieszo na szczyt.

Pod schroniskiem zjedliśmy śniadanie i wyruszyliśmy na wędrówkę po górach.

Wszędzie rozprzestrzeniały się piękne widoki Beskidu Śląskiego. Po drodze rozpoznawaliśmy gatunki drzew. Pani pokazywała nam rośliny zdrowotne i trujące. Mieliśmy okazję zobaczyć nawet salamandrę plamistą. Po długim spacerze wróciliśmy zmęczeni pod schronisko, gdzie zjedliśmy pyszne frytki. Potem bawiliśmy się wesoło na placu zabaw.

Wycieczka była bardzo udana i miłe wrażenia zostaną w nas na długo.

• DZIEŃ  WIOSENNO-ŚWIĄTECZNY W KLASIE 1B

W dniu 5 kwietnia w klasie 1b odbył się dzień poświęcony zwyczajom związanym z pierwszym dniem wiosny oraz z obrzędami wielkanocnymi. Wykonaliśmy prace plastyczne o tematyce wiosennej.  Udekorowaliśmy stół biesiadny. Pani przygotowała pogadankę , dzieci dzieliły się swoją wiedzą i opowiadały o tym, jak spędzą święta. Oglądaliśmy filmy oraz bajkę o tematyce świątecznej. Dodatkową atrakcją było wysłuchanie opowiadań koleżanek z Ukrainy na temat ich obrzędów świątecznych.

Dużą niespodziankę sprawili nam rodzice, którzy zakupili słodycze, zrobili pyszne truskawkowe galaretki oraz upiekli prawdziwego, kajmakowego mazurka świątecznego.

Było bardzo miło i przyjemnie.

• Zakończenie Roku Szkolnego 2022/2023

• Organizacja zakończenia roku szkolnego:

22.06.2023

godz.15.00 pożegnanie klas 8.

23.06.2022

godz. 8.00 - msza dla uczniów z okazji zakończenia roku szkolnego

godz. 8.45 - klasy 1-7- spotkanie na hali - program artystyczny, przejście do  sal lekcyjnych z wychowawcami , rozdanie świadectw

godz. 8:45 - klasy 8- rozdanie świadectw w salach

• Podsumowanie projektu "Zakręceni na niebiesko"

• Uwieńczeniem projektu Zakręceni na niebiesko w naszej szkole jest sala Wyciszenia i terapii,która jest stworzona i dostosowana dla uczniów z SPE.Dzięki zaangażowaniu naszych uczniów udało nam się zrealizować cykl zadań w projekcie, poprzez które uczniowie poszerzyli swoją widzę na temat funkcjonowania osób z autyzmem. Ponadto otrzymaliśmy Certyfikat Placówki Przyjaznej Osobom ze Spektrum Autyzmu.

• Informacja dla rodziców przyszłych klas pierwszych

• Podczas wczorajszego zebrania rodziców podjęto decyzję o zakupie rogów obfitości dla dzieci we własnym zakresie. Rogi mają być symboliczne, około 50 cm, podpisane w widocznym miejscu i dostarczone do szkoły w dzień Rozpoczęcia Roku Szkolnego tj. 4 września.

• ZAPALEŃCY 2023

• W dniu 3.06.2023 Szkoła Podstawowa nr 5 w Czechowicach-Dziedzicach była współorganizatorem IX Aktywnego Dnia Dziecka 2023 w trakcie plenerowej imprezy. Jak co roku w trakcie tej imprezy dzieci miały okazje zdobycia wielu ciekawych umiejętności oraz poznania oferty kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej naszej gminy. Tegoroczna edycja „Zapaleńców” była częścią obchodów Roku Kopernikowskiego – w 2023 przypada 550 rocznica urodzin Mikołaja Kopernika. Ponieważ nasza szkoła nosi imię twórcy teorii heliocentrycznej, wśród wielu plenerowych stoisk było także  nasze stoisko czynne od 15.00-18.00. Zadaniem uczestników było rozwiązanie testu wiedzowego o Mikołaju Koperniku, wykonanie kolorowanki oraz dokonanie wpisu do pamiątkowej księgi Mikołaja Kopernika. Jedną z atrakcji naszego stoiska były zdjęcia z polaroidu w przebraniu kopernikowskim. Uczniowie klasy 3a, 3b, 6a byli odpowiedzialni za funkcjonowanie stoiska nr 12 i doskonale wywiązywali się ze swoich obowiązków. Udział w imprezie naszej szkoły uświetnił występ artystyczny klasy 6b. Poniżej zdjęcia z wydarzenia.

Jolanta Karolewska, Mariola Kamińska

• WYCIECZKA DO WISŁY KLAS 3A I 3B

• W dniu 6 czerwca 2023 klasy 3a i 3b pojechały na krajoznawczą wycieczkę do Wisły. Poznawanie Beskidu Śląskiego rozpoczęły w Wiśle Dziechcince. Dotarły do schroniska na Soszowie i zeszły do Wisły Jawornik. Pokonali trasę 9,5 kilometra. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat Beskidu Śląskiego dzięki przewodnikowi, który towarzyszył im w trakcie wycieczki. Oprócz zdobywania szczytów dzieci miały czas na zabawę, posiłek. Zdjęcia są dokumentacją miło spędzonego czasu.

Mariola Kamińska, Jolanta Karolewska

• Klasy 8 w Pieninach

• 5 czerwca 2023r., przed godziną siódmą, uczniowie klas ósmych  wyruszyli na wycieczkę w Pieniny. Podczas jazdy autokarem p. Katarzyna Walasik wzbogaciła nas o informacje dotyczące rejonu, w który się udaliśmy. Pierwszym punktem wycieczki był Wąwóz Homole - jedna z największych atrakcji przyrodniczych Pienin. Następnie udaliśmy się do  Czorsztyna, aby zwiedzić położony nad zalewem Czorsztyńskim XIV wieczny zamek zamieszkiwany niegdyś przez Zawiszę Czarnego. Trasę od Zamku w Czorsztynie do Zamku w Niedzicy odbyliśmy tramwajem wodnym po wodach Jeziora Czorsztyńskiego – była to wyjątkowa okazja, by podziwiać Pieniny od strony jeziora. Po rejsie mieliśmy czas na zaopatrzenie się w pamiątki, a następnie udaliśmy się do restauracji, gdzie zaspokoiliśmy głód. Po pysznym obiedzie czekał na nas zamek w Niedzicy. To  malowniczo położony zamek, który swój obecny kształt zawdzięcza renesansowej przebudowie dokonanej przez Gyorgya Horvatha pod koniec XVI w. Późnym popołudniem zajęliśmy swoje miejsca w autokarze, by udać się w powrotną podróż. I choć wydawać by się mogło,że po tak intensywnym dniu wszyscy opadną z sił, to nic bardziej mylnego. Jeszcze przez całą drogę słychać było rozmowy i śpiewy.

To była  ostatnia wycieczka w takim gronie, z tej szkoły. Myślę,że każdy zabierze ze sobą dobre wspomnienia:)

• PROJEKT FARMA

• Podczas kwietniowych lekcji geografii uczniowie klas siódmych wzięli udział w projekcie FARMA.Zadanie polegało na  przygotowaniu projektu ekologicznej farmy oraz jego realizacji w postaci makiety. Każda grupa wybrała odpowiednie dla siebie miejsce w Polsce. Warunki musiały pozwolić, by farma była samowystarczalna rolniczo. Właściciele farm mieli sami się wyżywić i wyprodukować czystą energię. Nadmiar produkcji mogli sprzedać. Każda farma miała również zaprezentować zastosowania ekologiczne. Gospodarstwa zaopatrzone były w przydomowe oczyszczalnie ścieków, segregowały i przetwarzały odpady. Pomysły uczniów  na ekologiczne farmy można obejrzeć w galerii

• Droga do gwiazd

Dzień Dziecka jest zawsze bardzo ważnym świętem dla całej społeczności dziecięcej. Z tej okazji zawsze organizowana jest w naszym mieście impreza Zapaleńcy. W tym roku także klasa 6 b była jednym ze współorganizatorów. Uczniowie zaprezentowali podsumowanie projektu pt. „Droga do gwiazd” autorstwa Magdaleny Kubik I Barbary Świerkot. Mieszkańcy miasta mogli usłyszeć piękne piosenki w wykonaniu Julii, Mai, Oliwii oraz Julii. Ponadto publiczność miała okazję spotkać autentycznego Kopernika, w którego rewelacyjnie wcieliła się Lila. I oczywiście cały układ słoneczny. Kopernik czuwał nad swoimi planetami, doglądał w trakcie występu i zastanawiał się, jak powinny prawidłowo krążyć w przestrzeni kosmicznej. Występ naszych uczniów zebrał ogromne brawa. Pisano o nas również na różnych portalach.

• WYCIECZKA SKT NA NAJWYŻSZY SZCZYT BESKIDU ŚLĄSKIEGO  - SKRZYCZNE 20 maja 2023r.

• Naszym wyjazdom wciąż dopisuje szczęście. Tym razem po kilku dniach niepogody, ulewnego deszczu i chłodu w dniu wycieczki zaświeciło słońce.

Po przyjeździe do Szczyrku, na Przełęczy Salmopolskiej, naszym oczom ukazały się doliny, szczelnie zanurzone we mgle. My byliśmy już ponad chmurami, skąpani w słońcu. Rozpoczęliśmy wędrówkę od podejścia pod szczyt Malinowa i zajrzenia do jaskini Malinowskiej (choć byli wśród nas młodociani adepci speleologii, udało się nie wpaść do jamy). Dalej trasa prowadziła przez Malinowską Skałę, gdzie słynna wychodnia skalna posłużyła nam jako miejsce piknikowe. Na horyzoncie pojawił się maszt telekomunikacyjny, który ukazywał zbliżający się cel wycieczki. Przywitaliśmy się na szczycie Skrzycznego 1257 m n.p.m. z nową atrakcją – rzeźbą żaby, żeby móc już spokojnie rozłożyć się przy ognisku, piec kiełbaskę, wylegiwać się w słońcu.  Zejście okazało się męczącą, stromą trasą, ale wiosenne przetarcie formy już mieliśmy w kwietniu na Rysiance. Zatem dzielnie stawiliśmy się w centrum Szczyrku, gdzie już czekał na nas bus.

Jesteśmy dumni, że wśród licznych „kolejkowych” wczasowiczów w Szczyrku, pojawiła się nasza grupa - prawdziwych turystów, która udowodniła, że największą satysfakcję przynosi pokonywanie własnych słabości i wytrwałość w dążeniu do celu.

Tekst: Katarzyna Walasik

Foto: Iwona Sojka

• Nowe drzewka

• Z okazji obchodów Dnia Ziemi postanowiliśmy uczcić ten dzień w wyjątkowy sposób. Każda klasa naszej szkoły zasadziła w szkolnym ogrodzie drzewko. Specjalna tabliczka informować będzie o roku nasadzenia, klasie oraz jego nazwie przypisanej przez dzieci.

Ponieważ rok 2023 jest Rokiem Kopernikowskim, nazwa drzewka pochodzić będzie właśnie z zakresu terminologii astronomicznej i osiągnięć Mikołaja Kopernika. Oprócz walorów estetycznych i zdrowotnych drzewka,będą one miłą pamiątką dla pokoleń naszych uczniów.

• Święto Uchwalenia Konstytucji Trzeciego Maja

• Aby uczcić Święto Uchwalenia Konstytucji Trzeciego Maja, klasa 6a przygotowała uroczysty apel. W obecności pocztu sztandarowego odśpiewaliśmy hymn, były recytacje patriotyczne i inscenizacje aktorskie.  Uczniowie wcielili się w XVIII-wiecznych szlachciców i przenieśli nas w czasy podpisywania tego najważniejszego w Polsce dokumentu. Uczennice z klasy 6b - Julia Michalik, Julia Giercuszkiewicz oraz Maja Dobucka uświetniły występ swoimi zdolnościami wokalnymi.

Teraz już możemy się udać na zasłużony majowy wypoczynek. Pamiętając jednak o tym, że 3-maja to bardzo ważna data w historii naszej ojczyzny.

• DZIEŃ ZIEMI

• W latach 70-tych w Stanach Zjednoczonych obrońcy środowiska ogłosili dzień 22 kwietnia Dniem Ziemi. Obchody tego dnia z czasem przyjęły się w innych krajach. W Polsce po raz pierwszy zorganizowano je w 1990 roku. Dziś jest to święto międzynarodowe. Ludzie na całym świecie łącza, się w obronie największego wspólnego dobra - domu całej ludzkości - planety Ziemi, której grozi zagłada ze strony człowieka.

Do akcji przyłączyła się także cała społeczność naszej szkoły. Z tej okazji klasy 8c i 8d przygotowały program, w którym opowiedziały o historii, pięknie , ale także o  cywilizacji, która  zagraża naszej planecie.

W tym dniu nagrodzeni zostali uczniowie, którzy wykazali się największą wiedzą ekologiczną, wygrywając w konkursie EKOTEST.

Rozeszliśmy się do swoich klas z mottem: „PLANETY NIE ODZIEDZICZYLISMY PO NASZYCH PRZODKACH, LECZ POŻYCZYLISMY JĄ NA CHWILĘ OD NASZYCH DZIECI”, aby nam przyświecało i pomagało lepiej dbać o nasze miejsce na Ziemi, dbać o naszą planetę.

Osoby nagrodzone w konkursie:

Dominika Żoczek 8c

Amelia Maruszczak 8d

Gratulujemy!

• WYCIECZKA SKT W POSZUKIWANIU KROKUSÓW NA RYSIANCE  -    15 KWIETNIA 2023r.
          • WYCIECZKA SKT W POSZUKIWANIU KROKUSÓW NA RYSIANCE  -   15 KWIETNIA 2023r.

Czy wierzycie w cuda? Bo właśnie wydarzenie, noszące znamiona interwencji siły nadprzyrodzonej, miało miejsce 15.04. 2023r. wśród uczniów SP 5 w Czechowicach-Dziedzicach. Jak inaczej nazwać moc, która podnosi młodzież w wolną sobotę wczesnym porankiem z ciepłych łóżek i każe się zmęczyć, spocić, wytarzać w błocie, przemoczyć od śniegu i… spotkać z nauczycielami? Takie dokładnie atrakcje czekały na młodych amatorów gór podczas wędrówki z Sopotni Wielkiej do schroniska na Rysiance. Czy było warto? Krokusy, rozległe widoki i…. naleśniki z jabłkami, bitą śmietaną i gorącą herbatą potwierdziły słuszność porannej decyzji. Tak! W górach było pięknie. Choć zima jeszcze twardo się trzyma, wiosna nieśmiało budził górską przyrodę, o czym zaświadczyły kwitnące krokusy. Jednak zejście północnym stokiem do Żabnicy odbywało się w większości w pozycji horyzontalnej, za sprawą zalegających tam jeszcze ogromnych zwałów śniegu. Dzieci szczęśliwe, choć brudne i przemoczone, z radością wsiadły, do czekającego w omówionym miejscu, busa

Oprócz przejścia trasy górskiej, udało się również zobaczyć na trasie przejazdu najwyższy wodospad w Beskidach na potoku Sopotnia oraz fort Wędrowiec w Węgierskiej Górce. Wycieczka miała charakter rekreacyjny i edukacyjny. A wystarczy tylko odłożyć telefon i spakować plecak …

Tekst: Katarzyna Walasik

Foto: Iwona Sojka i Katarzyna Walasik

• Wyróżnienie dla Anielki

• Aniela Białka z klasy 1a została wyróżniona w powiatowym  konkursie plastycznym " Odkrywamy galaktykę z Mikołajem Kopernikiem" zorganizowanym przez Starostwo Pawiatowe w Bielsku -Białej. Gratulujemy Anielce:)