• Kalendarze na rok szkolny 2023/2024

• Drodzy Rodzice,

Chcemy zaproponować Państwu akcję, z której dochód przekażemy na potrzeby szkoły m. in doposażenie sal, zakup pomocy dydaktycznych, gier, książek, nagród za udział w konkursach i artykułów plastycznych.

Przygotujemy i wydrukujemy kalendarze na rok szkolny 2023/2024 ze zdjęciem klasowym Państwa Dzieci z uwzględnieniem całego kalendarium SP5. Dlatego już 4 września wykonamy pierwsze zdjęcia klasowe do kalendarza (pamiętajmy w tym dniu o stroju galowym).

Koszt zakupu kalendarza mogą Państwo ustalić indywidualnie, natomiast minimalna wpłata to 20zł. Sprzedaż rozpoczniemy podczas pierwszych zebrań z Rodzicami 12 i 13 września u wychowawców poszczególnych klas.

W imieniu Rady Rodziców oraz Dyrekcji naszej szkoły zwracamy się do Państwa także z ofertą zamieszczenia reklamy Państwa firmy na kalendarzu (koszt to 100zł). Zachęcamy do kontaktu z nami w tej sprawie.

Mamy nadzieję, że nasza inicjatywa przypadnie Państwu do gustu i wesprzecie ponownie ten pomysł.

Będziemy bardzo wdzięczni i już teraz serdecznie dziękujemy♥️

• Innowacyjna Szkoła Google

• Miło nam poinformować, że znaleźliśmy się wśród 1500 szkół z całej Polski, które wezmą udział w programie Innowacyjna Szkoła Google. Udział w nim pomoże nam oraz naszym uczniom rozwinąć kompetencje cyfrowe. Więcej możecie się dowiedzieć pod linkiem: https://www.innowacyjnaszkola.pl/

• „Tajemniczy ogród dla pszczół i innych zapylaczy”

• W roku szkolnym 2022/23 dzieci klas 1-8 brały udział w projekcie . Celem projektu było zagospodarowanie terenu przyszkolnego polegające na nasadzeniu przez dzieci roślinności miododajnej, utworzeniu łąk kwietnych oraz wykonanie z rodzicami  hoteli dla zapylaczy.
            Dzieci końcem września posadziły przed szkołą cebulki tulipanów, narcyzów i irysów, a wiosną, po przekwitnięciu kwiatów, posadziły jeszcze lawendę.
            Zimą, razem z rodzicami, konstruowali domki dla owadów, aby  wiosną postawić je przy zakwieconym skwerku i zadomowić przez murarki i inne zapylacze. Uczniowie ze wszystkich klas posadzili także drzewka, które będą pięknie dopełniać teren. Każde drzewko otrzymało swoją nazwę związaną z Mikołajem Kopernikiem, ponieważ ten rok jest rokiem kopernikowskim. Do projektu właczyła się także Rada Rodziców, która wspiera finansowo projekt oraz wspomaga  w planach utworzenia tzw. klasy na powietrzu, aby uczniowie mogli uczyć się przez doświadczenie i obserwację wyhodowanych zapylaczy.

Projekt kontynuowany będzie w przyszłym roku szkolnym, ponieważ jesteśmy świadomi, że zapylanie przez pszczoły, zarówno miodne, jak i dzikie:

• ma ogromne znaczenie dla bioróżnorodności flory i fauny,
            • zapewnia równowagę w przyrodzie i prawidłowe działanie całego ekosystemu,
            • zwiększa wydajność roślin,
            • wpływa na upiększanie środowiska życia człowieka
            • podczas projektu realizujowano cele kształcenia określone w podstawie programowej,
            • podczas projektu rozwijano u uczniów kreatywne myślenie, pracę zespołową oraz pielęgnowano relacje.
        • Podziękowanie

• Drodzy Rodzice, serdecznie dziękujemy za Waszą współpracę z Radą w tym roku szkolnym. Dzięki Waszemu zaangażowaniu udało się zrealizować wiele pomysłów i działań na rzecz naszych dzieci. Na stronie internetowej SP5 znajdą Państwo zakładkę „Rada Rodziców”, gdzie w najbliższym czasie umieścimy rozliczenia tegorocznych wydatków. Jeszcze raz serdecznie dziękujemy za pomoc i życzliwość oraz życzymy udanych, bezpiecznych wakacji. Do zobaczenia w nowym roku szkolnym!

Szkolna Rada Rodziców

•  Szkolny Turniej Gry w Warcaby   klas drugich i trzecich  5 stycznia 2023 r.
          • Szkolny Turniej Gry w Warcaby klas drugich i trzecich 5 stycznia 2023 r.

Do Turnieju z klas 2 i 3 zgłosiło się 12 dzieci.

Lista uczestników:

kl. 2a: Radosław Gębołyś, Leon Kulka.

kl. 3a Aleksander Konderski, Mateusz Czech, Szymon Połujański, Martyna Małkiewicz, Amelia Wróbel, Julia Maciejny.

kl. 3b: Nikodem Sikora, Kryspin Hereda, Alina  Vlasova , Patrycja Kosek.

Wyniki Turnieju:

I m Martyna Małkiewicz     3a

II m Patrycja Kosek      3b

III m Aleksander Konderski  3a

IV m Kryspin Hereda            3b

Gratuluję  zwycięzcom oraz pozostałym uczestnikom Turnieju.  Miłośników gry w warcaby zapraszam za rok.

Organizator: Aleksandra Banaś

•   DZIEŃ DZIECKA W KLASIE 1B

Dnia 2 czerwca odbył się w klasie 1b Dzień Dziecka. Z wielką radością poszliśmy na plac zabaw na MOSIR, gdzie świetnie bawiliśmy się. W drodze powrotnej była kolejna niespodzianka – poszliśmy na pyszne lody. Prawdziwa atrakcja czekała na nas w szkole. Wzięliśmy udział w warsztatach UNIKIDS. Samodzielnie zrobiliśmy plastyczną masę , dmuchaliśmy balony i formowaliśmy ciekawe rzeczy. Zabawa była wspaniała.

Długo będziemy pamiętać ten dzień.

• WYCIECZKA KLASY 1B NA DĘBOWIEC

15 czerwca uczniowie klasy 1b pojechali na wycieczkę na Dębowiec.

Zebraliśmy się wszyscy koło szkoły. Pani przypomniała nam jak mamy zachowywać się w autobusie i pojechaliśmy w kierunku Bielska – B.

Dojechaliśmy na parking pod Dębowcem i wyruszyliśmy pieszo na szczyt.

Pod schroniskiem zjedliśmy śniadanie i wyruszyliśmy na wędrówkę po górach.

Wszędzie rozprzestrzeniały się piękne widoki Beskidu Śląskiego. Po drodze rozpoznawaliśmy gatunki drzew. Pani pokazywała nam rośliny zdrowotne i trujące. Mieliśmy okazję zobaczyć nawet salamandrę plamistą. Po długim spacerze wróciliśmy zmęczeni pod schronisko, gdzie zjedliśmy pyszne frytki. Potem bawiliśmy się wesoło na placu zabaw.

Wycieczka była bardzo udana i miłe wrażenia zostaną w nas na długo.

• DZIEŃ  WIOSENNO-ŚWIĄTECZNY W KLASIE 1B

W dniu 5 kwietnia w klasie 1b odbył się dzień poświęcony zwyczajom związanym z pierwszym dniem wiosny oraz z obrzędami wielkanocnymi. Wykonaliśmy prace plastyczne o tematyce wiosennej.  Udekorowaliśmy stół biesiadny. Pani przygotowała pogadankę , dzieci dzieliły się swoją wiedzą i opowiadały o tym, jak spędzą święta. Oglądaliśmy filmy oraz bajkę o tematyce świątecznej. Dodatkową atrakcją było wysłuchanie opowiadań koleżanek z Ukrainy na temat ich obrzędów świątecznych.

Dużą niespodziankę sprawili nam rodzice, którzy zakupili słodycze, zrobili pyszne truskawkowe galaretki oraz upiekli prawdziwego, kajmakowego mazurka świątecznego.

Było bardzo miło i przyjemnie.

• Zakończenie Roku Szkolnego 2022/2023

• Organizacja zakończenia roku szkolnego:

22.06.2023

godz.15.00 pożegnanie klas 8.

23.06.2022

godz. 8.00 - msza dla uczniów z okazji zakończenia roku szkolnego

godz. 8.45 - klasy 1-7- spotkanie na hali - program artystyczny, przejście do  sal lekcyjnych z wychowawcami , rozdanie świadectw

godz. 8:45 - klasy 8- rozdanie świadectw w salach

• Podsumowanie projektu "Zakręceni na niebiesko"

• Uwieńczeniem projektu Zakręceni na niebiesko w naszej szkole jest sala Wyciszenia i terapii,która jest stworzona i dostosowana dla uczniów z SPE.Dzięki zaangażowaniu naszych uczniów udało nam się zrealizować cykl zadań w projekcie, poprzez które uczniowie poszerzyli swoją widzę na temat funkcjonowania osób z autyzmem. Ponadto otrzymaliśmy Certyfikat Placówki Przyjaznej Osobom ze Spektrum Autyzmu.

• Informacja dla rodziców przyszłych klas pierwszych

• Podczas wczorajszego zebrania rodziców podjęto decyzję o zakupie rogów obfitości dla dzieci we własnym zakresie. Rogi mają być symboliczne, około 50 cm, podpisane w widocznym miejscu i dostarczone do szkoły w dzień Rozpoczęcia Roku Szkolnego tj. 4 września.

• ZAPALEŃCY 2023

• W dniu 3.06.2023 Szkoła Podstawowa nr 5 w Czechowicach-Dziedzicach była współorganizatorem IX Aktywnego Dnia Dziecka 2023 w trakcie plenerowej imprezy. Jak co roku w trakcie tej imprezy dzieci miały okazje zdobycia wielu ciekawych umiejętności oraz poznania oferty kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej naszej gminy. Tegoroczna edycja „Zapaleńców” była częścią obchodów Roku Kopernikowskiego – w 2023 przypada 550 rocznica urodzin Mikołaja Kopernika. Ponieważ nasza szkoła nosi imię twórcy teorii heliocentrycznej, wśród wielu plenerowych stoisk było także  nasze stoisko czynne od 15.00-18.00. Zadaniem uczestników było rozwiązanie testu wiedzowego o Mikołaju Koperniku, wykonanie kolorowanki oraz dokonanie wpisu do pamiątkowej księgi Mikołaja Kopernika. Jedną z atrakcji naszego stoiska były zdjęcia z polaroidu w przebraniu kopernikowskim. Uczniowie klasy 3a, 3b, 6a byli odpowiedzialni za funkcjonowanie stoiska nr 12 i doskonale wywiązywali się ze swoich obowiązków. Udział w imprezie naszej szkoły uświetnił występ artystyczny klasy 6b. Poniżej zdjęcia z wydarzenia.

Jolanta Karolewska, Mariola Kamińska

• WYCIECZKA DO WISŁY KLAS 3A I 3B

• W dniu 6 czerwca 2023 klasy 3a i 3b pojechały na krajoznawczą wycieczkę do Wisły. Poznawanie Beskidu Śląskiego rozpoczęły w Wiśle Dziechcince. Dotarły do schroniska na Soszowie i zeszły do Wisły Jawornik. Pokonali trasę 9,5 kilometra. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat Beskidu Śląskiego dzięki przewodnikowi, który towarzyszył im w trakcie wycieczki. Oprócz zdobywania szczytów dzieci miały czas na zabawę, posiłek. Zdjęcia są dokumentacją miło spędzonego czasu.

Mariola Kamińska, Jolanta Karolewska

• Klasy 8 w Pieninach

• 5 czerwca 2023r., przed godziną siódmą, uczniowie klas ósmych  wyruszyli na wycieczkę w Pieniny. Podczas jazdy autokarem p. Katarzyna Walasik wzbogaciła nas o informacje dotyczące rejonu, w który się udaliśmy. Pierwszym punktem wycieczki był Wąwóz Homole - jedna z największych atrakcji przyrodniczych Pienin. Następnie udaliśmy się do  Czorsztyna, aby zwiedzić położony nad zalewem Czorsztyńskim XIV wieczny zamek zamieszkiwany niegdyś przez Zawiszę Czarnego. Trasę od Zamku w Czorsztynie do Zamku w Niedzicy odbyliśmy tramwajem wodnym po wodach Jeziora Czorsztyńskiego – była to wyjątkowa okazja, by podziwiać Pieniny od strony jeziora. Po rejsie mieliśmy czas na zaopatrzenie się w pamiątki, a następnie udaliśmy się do restauracji, gdzie zaspokoiliśmy głód. Po pysznym obiedzie czekał na nas zamek w Niedzicy. To  malowniczo położony zamek, który swój obecny kształt zawdzięcza renesansowej przebudowie dokonanej przez Gyorgya Horvatha pod koniec XVI w. Późnym popołudniem zajęliśmy swoje miejsca w autokarze, by udać się w powrotną podróż. I choć wydawać by się mogło,że po tak intensywnym dniu wszyscy opadną z sił, to nic bardziej mylnego. Jeszcze przez całą drogę słychać było rozmowy i śpiewy.

To była  ostatnia wycieczka w takim gronie, z tej szkoły. Myślę,że każdy zabierze ze sobą dobre wspomnienia:)

• PROJEKT FARMA

• Podczas kwietniowych lekcji geografii uczniowie klas siódmych wzięli udział w projekcie FARMA.Zadanie polegało na  przygotowaniu projektu ekologicznej farmy oraz jego realizacji w postaci makiety. Każda grupa wybrała odpowiednie dla siebie miejsce w Polsce. Warunki musiały pozwolić, by farma była samowystarczalna rolniczo. Właściciele farm mieli sami się wyżywić i wyprodukować czystą energię. Nadmiar produkcji mogli sprzedać. Każda farma miała również zaprezentować zastosowania ekologiczne. Gospodarstwa zaopatrzone były w przydomowe oczyszczalnie ścieków, segregowały i przetwarzały odpady. Pomysły uczniów  na ekologiczne farmy można obejrzeć w galerii

• Droga do gwiazd

Dzień Dziecka jest zawsze bardzo ważnym świętem dla całej społeczności dziecięcej. Z tej okazji zawsze organizowana jest w naszym mieście impreza Zapaleńcy. W tym roku także klasa 6 b była jednym ze współorganizatorów. Uczniowie zaprezentowali podsumowanie projektu pt. „Droga do gwiazd” autorstwa Magdaleny Kubik I Barbary Świerkot. Mieszkańcy miasta mogli usłyszeć piękne piosenki w wykonaniu Julii, Mai, Oliwii oraz Julii. Ponadto publiczność miała okazję spotkać autentycznego Kopernika, w którego rewelacyjnie wcieliła się Lila. I oczywiście cały układ słoneczny. Kopernik czuwał nad swoimi planetami, doglądał w trakcie występu i zastanawiał się, jak powinny prawidłowo krążyć w przestrzeni kosmicznej. Występ naszych uczniów zebrał ogromne brawa. Pisano o nas również na różnych portalach.